tuggaochbita.blogg.se

Följ min resa genom käkoperation för ett bättre bett och målet att lättare kunna tugga och bita. "I've been spending way too long checking my tongue in the mirror. And bending over backwards just to try to see it clearer. But my breath fogged up the glass. And so I drew a new face and I laughed" -Jason Mraz

Op resultat 7 veckor senare

Kategori: Allmänt

En vecka efter operationens gjorde jag en sammanfattning med nedanstående punkter som rubriker (Läs det här). Spännande att se vilken skillnad det blivit tills nu och så fantastiskt skönt att det gått så bra framåt. Sammanfattning sju veckor efter op, lets go!
 
Smärta: Jag är fortfarande öm men skulle inte påstå att jag har ont. Är mer öm på höger sida, ganska högt upp på kinden mot ögat och jag vänder gärna den vänstra kinden till om jag ex ska kramas eller ligga på sidan. I och med fixeringen rörde jag inte så mycket på munnen tidigare vilket gjorde att jag slapp delar av de skav som uppstår pga tandställningen. Den smällen har istället kommit nu och jag är glad att jag har vax som går att pilla på de mest utsatta områdena. Värst är den längst in i munnen på vänster sida där själva ståltråden har sitt slut. Den fastnar i kinden ständigt och jämt. Kommer nog bli så att jag kommer ha vax på där tills det är dags att bli av med tandställningen.  
 
Sömn: Värst känner jag av "rester från operationen" på morgonen när jag vaknar. Munnen är öm, käkarna stela och ibland har jag blodsmak i munnen. Sammanpressande av käkarna håller jag fortfarande på med, dumt påhitt det där, men hittills har jag endast vaknat en gång med huvudvärk vilket var en självklarhet att jag gjorde om jag sov en natt utan Bettan (ibland även nätter med Betan). När jag haft min kontroll hos kir till hösten tänkte jag ta tag i att skaffa en ny Bettan för att ha vid stressade perioder eller då jag känner att jag pressar för mycket. Namnförslag före en ny Bettan mottages tacksamt. 
 
Sömn har sedan många år varit litet av ett "kapitel för sig" och under denna perioden har det verkligen varit toppar och dalar. Jag sover nu i horisontell position vilket jag inte alltid gjorde före op, och absolut inte de första veckorna efter op. Tidigare kunde jag vakna av att jag "slutade andas" (skriver mer om det under andningsrubriken nedan) det blev ibland bättre av att jag sov med två kuddar men detta är inget jag behöver nu. 
 
Andning: Desto längre hela den här processen har pågått har jag förstått att mycket av det jag trott var "normalt" egentligen inte är det. Ex att inte kunna andas genom näsan med stängd mun, att snarka som en tok och uppleva träningar i luftrören då jag ligger ner. I och med att käkpartiet har dragits fram har utrymmet i svalget eller vad jag ska kalla det vidgats och det är lättare för luften att passera. Det gör att jag kan ha munnen stängd men fortfarande andas. Enligt säkra källor snarkar jag inte lika mycket och jag vaknar inte av att jag inte får luft. Svullnaden inne i näsan tror jag så gott som lagt sig och jag kan nu snyta mig och nysa som jag vill. 
 
Mat: Från dess att jag fick börja tugga har min energi gått spikrakt uppåt. Det är verkligen inte lätt och jag är fortfarande ganska försiktig när det gäller tuggandet och ibland nog också lite bekväm. Jag har blivit van vid att svälja så jag tuggar lite halvhjärtat, "pressar" maten i gommen desto mer och sväljer nog ibland lite för stora bitar. Tidigare, när jag inte fick tugga, fastnade inte heller så mycket mat i tandställningen som det gör nu. Är hopplöst att äta och en halv måltid cirkulerar i munnen långt efter att jag egentligen är färdig. Brukar skölja munnen men det hjälper bara till viss del. Det är också svårt att tugga med stängd mun men tror det mest har att göra med att min överläpp liksom fastnar på tandställningen. Så det är en bit kvar till de grillade revbenen pappa utlovat! 
 
Svullnad: Är fortsatt rund/rundare om kinderna än vad jag ska. Förut var jag mest svullen på högersidan men nu är det i stort sätt lika. Svullnaden märks mest av då jag ler för då hänger inte hela ansiktet med och läppen blir på något vis sne. 
 
Försökt att hitta lite kort men kommit fram till att jag inte har några kort på mig själv i mobilen. De riktiga före och efter korten håller jag på liiiite till men lovar att ta bild på mig imorgon och lägga upp en liten jämförelse. 
 
Nu ska jag gå in i semesterbubblan och det firas med skumpa på kylning. Skål för semester och att 7 veckor har gått sedan op! 

KOMMENTARER:

  • Karin säger:
    2015-07-12 | 22:19:36

    Nya bettskenan borde väl bli en Bettil då kanske (Bertil med göteborgs-dialekt ;)

Kommentera inlägget här: