tuggaochbita.blogg.se

Följ min resa genom käkoperation för ett bättre bett och målet att lättare kunna tugga och bita. "I've been spending way too long checking my tongue in the mirror. And bending over backwards just to try to see it clearer. But my breath fogged up the glass. And so I drew a new face and I laughed" -Jason Mraz

Positiv 6 veckorskontroll.

Kategori: Allmänt

Känslan jag hade när jag lämnade odontologen idag var helt fantastisk! Allt såg bra ut och jag får börja tugga. I nästan 5 år(!) har detta projekt pågått och nu börjar jag äntligen se slutet av tunneln. 
 
För 6 veckorsedan genomfördes operationen och visst har dessa veckor inte varit de bästa veckorna i mitt liv men nu har jag gjort det. Vissa saker ha går mycket bättre än förväntat och andra har varit tuffare. Jag är otroligt glad över att hittills ha sluppit jobbiga komplikationer och över lag så har det gått över förväntan. Jag är jäkligt enveten och jag tror nog att det varit positivt för rehabiliteringen. Alla ni som stöttat, peppat, hejat. Alla blommor alla tidningar alla smoothies. Alla styrkekramar, kommentarer på bloggen och varma kramar. Stort tack! Är helt säker på att detta gjort att jag kämpat på lite extra.
 
Dagen idag började med rtg, även idag myglade jag till mig att fota skärmen och det är kul att se vilken skillnad det blivit. Mer skrot i den nya bilden dock men spana in mellanrummet, haha luring det går inte för det är inte kvar!!!
 
 
Efter detta gick jag upp och fick träffa käk kir S och tand ssk Y. Dessa två har varit involverade i den hör röran från allra första början och det var skönt att det var just dem jag träffade idag. Innan jag gick tackade jag dem båda "jag är väl medveten om att jag inte varit den lättaste patienten och du stackars Y har fått drass med alla mina telefonsamtal. Men tack för att även ni orkar bråka om mig" Kir S såg nästan lite rörd ut men han har varit en stor del till att jag orkat dra det här så långt som jag gjort och även han har nog inte varit "kommpis" med alla kollegor på huset. Han var nöjd med resultatet och släppte mig helt fri från gummiband och låter mig nu successivt trappa upp ätandet. Om 3-4 veckor ska jag kunna äta som vanligt men han sa att det kan vara lite jobbigt att ta sig dit. Kommer antagligen bli ömt och tror mina käkleder kommer protestera lite. Men en sak i taget så ska väl det också bli bra.
 
Träna får jag också börja med men, skulle undvika rugby. Fasen jag som tänkte börja med det! Benet är så gott som läkt men brosk och mjukdelar är det inte så jag måste undvika slag och hård belastning mot käken. Annars fanns det inte så många restriktioner utan jag ska komma på återbesök om 4 mån.
 
Kilade direkt efter besöket in på toaletten och plockade ut gummibanden med den lilla specialkroken som varit min vän under dessa veckor, hej då!!!
 
Glatt skuttade jag ut från odontologen och ner mot slottis där jag hastigt och lustigt sprang på en kollega. Vi bestämde oss för att köpa mjukglass och jag fick för första gången prova mitt nya bett. Just mjukglass är kanske inte det svåraste att tugga men desto svårare att se se till att tänderna biter dör jag säger till dem. Haha det här blir träning! Vi njöt i solen innan jag skickade henne till jobbet och jag själv kontaktade min chef för att få schema för nästa vecka. För nu kan jag på riktigt jobba! 
 
Kl 13 var jag hos tandl som även han verkar vara nöjd. Tandställningen ska vara kvar ytterligare 6 veckor så allt är helt 100% läkt innan de börjar rycka och dra för att få bort den. Hade en lite förhoppning om att bli av även med den idag men nu kan jag säga att jag är rätt glad att han inte började slita i tänderna i överkäken för det var lite obehagligt... Jag fick en ny båge i underkäken som ska hjälpa till att dra några av undertänderna lite rakare och jag blev av med de flesta av krokarna som gummibanden suttit i. Så nu ser det lite nättare ut i munnen. 
 
Sen kom det en liten dipp, det är de där med energinivåerna som inte alltid riktigt är på min sida. Kämpade mig hem och höll på att kräkas på vagenen då det var en äckelgubbe vars odör förpestade tillvaron för övriga resenärer. Tänkte att jag kanske redan blivit trött i munnen, och jag som fortfarande inte hunnit äta något på rikitgt. Ringde min mor och far och lämnade de positiva beskeden om dagens besök och de mötte upp mig hemma för kaffe OCH, hör här, SMÖRGÅS!!! Jag tror inte ni kan förstå hur mycket en liten hembakad fralla med smör och ost kan betyda! Med ömmande tänder som på något vis kändes mjuka varje gång jag försökte bita av en liten bit tuggade/malde jag ner den när smörgåsen och jag inser att det kommer vara en bra bit til innan den grillade köttbiten åker fram. Men fikan i solen med värdens bästa mamma och pappa, kaffe och smörgås gjorde den där energidippen till ett minneblott. Nu mår jag åter prima balerina och är faktisat jäkligt stolt över mig själv! 

KOMMENTARER:

  • Sandra säger:
    2015-07-02 | 17:34:07

    Så härligt inlägg! Blir så glad för din skull! Du är så jävla bra! ❤️

  • Micaela säger:
    2015-07-02 | 18:12:54

    Du är så himla häftig & modig! Så roligt att få roliga besked!

  • Anonym säger:
    2015-07-02 | 23:26:05

    Härliga besked! Stor kram 💕

Kommentera inlägget här: