tuggaochbita.blogg.se

Följ min resa genom käkoperation för ett bättre bett och målet att lättare kunna tugga och bita. "I've been spending way too long checking my tongue in the mirror. And bending over backwards just to try to see it clearer. But my breath fogged up the glass. And so I drew a new face and I laughed" -Jason Mraz

Dagens besök hos käk kir.

Kategori: Allmänt

Har placerat mig i gungstolen och spanar på folk utanför, precis som en gammal tant. I natt har jag knappt sovit någonting. Min mamma smsade mig vid 5.30 och då var jag fortfarande vaken. Somnade väl lagom tills dess att klockan ringde så totalt under natten 1-2h sömn. Tur att jag inte har allt för mycket tider att passa och förhoppningsvis sover jag desto bättre inatt. 

Just idag ringde dock klockan för det var dags för ny kontroll hos käk kir. Svullnaden jag har nu är vad som kan förväntas efter ingreppet. Svullnaden sitter i mjukdelarna och det kan ta månader innan det helt och hållet går att säga att svullnaden är borta. Men benet läker fortsatt som det ska och jag ska fortsätta med mina kära "huggtänder" även kallade gummiband. Kan skrämma slag på vilket barn som helst med de där... Vuxna med för den delen. 

Stygnen försvann idag också. Inte den mest behagliga känslan och smakade blod i munnen en lång stund efteråt. Men när det väl avtagit känns det med en gång mycket fräschare och har liksom blivit en annan smak i munnen. Fick också tillåtelse att gå på lite hårdare med tandborsten vilket känns bra för mitt tandkött på överkäken blir rödare för var dag.  Stolt berättade jag för dem att jag nu kan dricka ur riktigt glas och att jag varierar min kost allt mer. Att min mage inte tycker om min nuvarande livsstil är tyvärr inte så mycket att göra något åt. Måste fortsatt vänta med mina vanliga läkemedel i alla fall till 6 veckor efter op så det är en stund kvar. Blev också fortast sjukskriven 2v till. Dock var detta ingen självklarhet. Känns inte som att det är läkaren som direkt propsar på att jag ska tillbaka till jobbet utan det är försäkringskassan som kan tjura. Ni skulle sett kir min när jag ifrågasatte ev sparkar eller slag mot ansiktet. Var som att han såg hela sitt livsverk falla samman och förklarade att det är något som ABSOLUT inte får inträffa. Hade ju varit lättare att ha ett kontorsjobb, dock utan telefon och med ett personalrum med mixer. Då hade det varit galet mycket lättare att gå tillbaka till arbetet.  

Nu ska jag gunga vidare i min gungstol. Ha en bra kväll! 


Kommentera inlägget här: