tuggaochbita.blogg.se

Följ min resa genom käkoperation för ett bättre bett och målet att lättare kunna tugga och bita. "I've been spending way too long checking my tongue in the mirror. And bending over backwards just to try to see it clearer. But my breath fogged up the glass. And so I drew a new face and I laughed" -Jason Mraz

Lite gnäll

Kategori: Allmänt

I början efter op hade jag inga problem att sova. Jag somnade runt 22 på kvällarna och vaknade runt 8. Visst kunde jag vakna någon gång under natten men annars var det bara för att ta alvedon. Men det senaste har sömnen till och från varit mycket sämre. Jag har svårt att somna, vaknar flera gånger och kroppen tycker att det är morgon de mest konstiga tider på dygnet. Klart jag gör inte så mycket på dagarna och ju längre tid det går från op så kräver läkningen mindre energi. Försöker sysselsätta mig med vad som går här hemma och vad jag orkar med. Idag började jag tex med en fotobok och jag har lyckats utöka mina promenader. Igår, när syrran var ute och vallade mig, gick det hur bra som helst. Var så skönt att vara ute och få upp flåset en aning. På kvällen fick jag dock jätte ont i kroppen. Blev nervös att mina leder känner av att jag inte medicinerar mig som vanligt (jag får nämligen inte behandlas med mina ordinarie läkemedel undertiden jag läker i käken). Men idag när jag vaknade hade det som tur var gått över så vem vet, det kanske lite träningsvärk från promenaden. 

Något mer som gör ont är min stackars lilla mage. För er som inte vet det har jag också en inflammatorisk tarmsjukdom som kallas ulcerös colit. För att må så bra som möjligt försöker jag tänka på vad jag äter (lyckas bättre vissa gånger än andra). Jag äter mycket fullkorn och utesluter gärna vita produkter som ex pasta. Min nuvarande diet ja den är inte direkt fullkornsrik. Jag försöker pilla in fullkorn på de sätt de går, linfrön exempelvis, det går att slänga i lite varstans. De senaste dagarna har jag fått som kramper i magen, ibland kopplat till att jag ätit men ibland kommer de helt utan anledning. Trökigt tycker jag!  

Något mer som jag tror påverkats av kosten är min hud. Känner mig alldeles glansig och konstig men klart den är inte heller van vid diet kalvsylta med tillbehör. Men i det stora hela känns det inte så viktigt. Får ta tag i hyn en annan gång.

Som ni märker klagar jag inte så mycket på käken. Så det känns skönt. Tråkigt om det gör skulle bli ett inlägg där jag bara klagade så jag avsluta med lite positiva uppdateringar. 

Svullnaden går fortfarande nedåt men mycket långsammare nu jämfört med tidigare. 

Känseln är inte tillbaka vilket är galet irriterande när det börjar klia någonstans, då känner jag inte att jag kliar och då går inte heller kliet över. Tokigt! 

Jag har börjar få in riktigt bra snitts på gummibanden. Kanske ska klocka mig själv nästa gång.

Jag kämpar på med att dra i läppen, känns konstigt att det ska göra någon skillnad men säger de det så visst då kör jag på. 

Jag har numera EN färg i ansiktet och äntligen börjar blåmärkena från alla infarter försvinna.

Och slutligen. Nätshopping är helt fantastiskt bra när en är hemma hela dagarna.

Sov gott! 

KOMMENTARER:

  • Sandra säger:
    2015-06-09 | 15:26:11

    Man får gnälla, och det är inget att be om ursäkt för <3

  • Isabell säger:
    2015-06-11 | 22:41:51

    jag började också älska nätshopping när jag gick hemma och var mammaledig, det är ju så smidigt ;)

Kommentera inlägget här: